Reflexintegratie therapie
Reflexen staan aan de basis van de ontwikkeling op motorisch, sensorisch, emotioneel en cognitief gebied.
Met behulp van de 17 Rhythmic Movements wordt er samen met het kind of de jongere gewerkt om de basis te versterken zodat het kind meer balans ervaart en lekkerder in zijn of haar vel komt te zitten.
Deze therapie is gericht op de breinontwikkeling en zoomt met name in op het limbisch systeem. Dit is het gedeelte van het brein waar emoties gereguleerd en sensorische prikkels gefilterd worden.
Dit systeem heeft invloed op de angst- en beschermen reflexen die van belang zijn voor de groei van een kind op emotioneel, sociaal en cognitief gebied. Met behulp van de Rhythmic Movements kunnen kinderen hun angst de baas worden en weer groeien in hun ontwikkeling.
Als bepaalde reflexen niet goed geïntegreerd zijn, dan kan dit gedrags- en leerproblemen veroorzaken. Door te observeren waar een kind vastloopt in zijn ontwikkeling en de reflexen te screenen kan, door de inzet van oefeningen voor reflexintegratie, een goed bewegingspatroon ontstaan. Beweging is noodzakelijk voor de aanleg van het neurale netwerk en een goede hersenontwikkeling.
Voorbeelden van nog actieve reflexen zijn:
● Moro reflex: Kinderen hebben moeite met het concentreren op één taak, doordat ze snel zijn afgeleid door geluiden of beweging in hun visuele veld.
● Babkin reflex: Kinderen met voedingsproblemen, spraak- en taalproblemen maar ook het meebewegen van de mond bij bijvoorbeeld kleuren en knippen.
● Vaardigheden die kruisbewegingen over de middenlijn vereisen of een tegengesteld bewegingspatroon tussen de linker- en rechter lichaamshelft. Kinderen kunnen bijvoorbeeld moeite hebben met fietsen, zwemmen, lezen en schrijven.
Reflexen zijn de basis voor de neuromotorische en -sensorische ontwikkeling. Wanneer deze reflexen zich zonder problemen kunnen ontwikkelen, ervaart een kind balans in denken, voelen en doen.
De methode die binnen Nova gebruikt wordt is de RMTi Rythmic Movement Training International.
Het onderdrukken van nog actieve reflexen kost veel energie en gaat ten koste van spelen en leren. Een gecoördineerd lichaam en beweging zorgen voor een goed fundament voor ontwikkeling en leren. Door beweging wordt het neurale netwerk versterkt waardoor informatie makkelijker doorgegeven en verwerkt wordt in de hersenen. Binnen de reflexintegratie therapie maken we gebruik van (ritmische) bewegingen en isometrische druk om reflexen alsnog te helpen integreren.
Wanneer reflexintegratie therapie?
Reflexintegratie therapie is succesvol gebleken bij*:
● Motorische/lichamelijke problemen, zoals moeite met aanleren van fietsen, zwemmen, veters strikken, onhandig bewegen, pijnklachten.
● Leer-uitdagingen, zoals leesproblemen, rekenproblemen, zwakke concentratie.
● Psychische klachten, zoals angsten, hyperventilatie, depressie, overgevoeligheid/hooggevoeligheid, slaapproblemen.
● Gediagnosticeerde problemen, zoals dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme (ASS).
● Sociaal-emotionele problemen, zoals faalangst, pesten/gepest worden, woedeaanvallen.