Psychomotorische coaching

Psychomotorische coaching (PMC) biedt ondersteuning aan kinderen die even uit balans zijn. Het helpt hen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden, omgaan met emoties, ontdekken van hun kwaliteiten en het versterken van hun zelfbeeld en zelfvertrouwen.

PMC maakt gebruik van creatief spel en diverse bewegingsvormen tijdens de begeleiding en heeft inzicht in de invloed van motorische ontwikkeling op gedrag en leren.

Wanneer er verstoringen zijn in de ontwikkeling, weet PMC welke bewegingen ingezet kunnen worden om balans te herstellen, zodat het kind verder kan groeien. Door de verbinding tussen het lichaam (motoriek) en de psyche (brein) kan PMC positieve veranderingen teweegbrengen in het denken, voelen en doen, vooral bij problemen zoals faalangst, weinig zelfvertrouwen, concentratieproblemen, leerproblemen of emotionele gevoeligheid.

Werkwijze Psychomotorische Coaching

In de begeleiding wordt aandacht besteed aan:
● Wat is de hulpvraag van het kind; waar heeft het kind last van?
● De autonomie van het kind; wat heeft het kind er al aan gedaan?
● Wat zijn de behoeften van het kind; wat heeft het nodig om weer te kunnen groeien?
● Wat zijn de belemmeringen; waar loopt het kind tegenaan?

Bij psychomotorische coaching gaan we aan de slag met:

● Ik-versterking; wat zijn de kwaliteiten van het kind en hoe kan het deze gebruiken om weer te kunnen groeien?
● Gedachte-kracht; hoe kan het kind gaan denken met helpende gedachten?
● Stress-reductie; hoe kan het kind ervoor zorgen dat de stress-thermometer niet te hoog komt? 

De voorwaarden om tot leren te komen:

● Richting ontwikkeling want we lezen en schrijven van links naar rechts en van boven naar beneden.
● Ruimtelijke oriëntatie: hoe past een letter tussen de lijntjes en welke volgorde hebben de letters in een woord?
● Visuele discriminatie: welke letters zijn hetzelfde en welke zijn verschillend?
● Auditieve discriminatie: Wat hoor ik vooraan en welke letter hoort daarbij?. Maar ook het kunnen onderscheiden van verschillende geluiden en geleidelijke gewenning aan geluiden en het kunnen filteren van geluiden.
● Ik kan van links naar rechts werken en de middenlijn oversteken bij lezen en schrijven.

Onderdeel van de coaching is dat kinderen ervaren welke invloed ze zelf uit kunnen oefenen op gebeurtenissen. We maken bijvoorbeeld het weerbericht. De zonnetjes staan voor de leuke dingen van de afgelopen week. De regenbuien en donderwolken zijn de niet leuke of moeilijke dingen van de afgelopen week. Samen kijken we naar helpende gedachten en krachten (vaardigheden en / of mensen in de nabije omgeving) die het kind/ de jongere helpen om weer balans te krijgen in zijn dagelijks leven.
Ook voor kinderen en jongeren die non-verbaal communiceren of die moeite hebben met het verwerken van zintuiglijke prikkels is psychomotorische coaching geschikt.
Bij hen kan er via beweging, ontspanningstechnieken en spel veel gedaan worden aan het herstellen van balans. Maar omdat zij minder zelf invulling kunnen geven aan hun leven is het nog belangrijker dat ouders, begeleiders de signalen van onderstimulatie of overvraging herkennen en goed aan kunnen sluiten bij de zone van naaste ontwikkeling van het desbetreffende kind/ de jongere voor een goede balans. Daarnaast vraagt het meer van ouders/ begeleiders om samen met het kind/ de jongere de bewegingsoefeningen en spelsuggesties te herhalen die ondersteunen in de ontwikkeling.

In de psychomotorische coaching wordt er aangesloten bij de interesses en mogelijkheden van het kind/ de jongere zodat hij vanuit veiligheid, kan ervaren, zich kan verbinden en ontwikkelen. Reflexintegratie- behandeling kan onderdeel uitmaken van de psychomotorische coaching.
schrijven.